Запитання з інформаційних та Інтернет технологій

В цьому розділі розміщені інструкції/пояснення до проблем (F.A.Q.), які часто виникають у користувачів не обізнаних в інформаційних технологіях.

Чому необхідно системно вивчати комп’ютерні технології?
Сьогодні для використання комп’ютера у професійній та професійній сфері так саме необхідно отримувати професійне навчання як і для керування автомобілем. Якщо розглядати лише фінансові загрози, то некваліфікована робота на комп’ютері несе навіть більші загрози ніж непрофесійне керування транспортним засобом.
Комп’ютер сьогодні не є іграшкою, а важливим засобом професійної роботи з фінансовими та персональними даними. Невміла робота в цьому разі несе не тільки фінансову але й кримінальну відповідальність.

Що в першу чергу необхідно знати та вміти для усунення основних загроз при професійній роботі з комп’ютерною технікою.
Наступна інформація є першочерговою для засвоєння:

Типи комп'ютерів

Актуальні на сьогодні комп’ютери:
Стаціонарні та мобільні (більш детально).
Сьогодні відмінність між цими типами, так саме, які і їх можливості майже втрачаються. Але стаціонарні комп’ютери, як правило мають більшу потужність та можливості.
Операційні системи

Кожен користувач повинен знати, яка операційна система встановлена на його комп’ютері. Якщо користувач не є професіоналом, то це практично одна з трьох систем (в незалежності від типу комп’ютеру):
Windows (в основному це стаціонарні комп’ютери десктопи та ноутбуки);
Android (в основному це мобільні комп’ютери – телефони та планшети);
MacOc (це окремий клас пристроїв, як стаціонарних так і мобільних: iMac, iBook, iPad, iPhone).
Акаунт користувача
Акаунт користувача
Для безпечної та ефективної роботи з комп’ютерною технікою користувач повинен мати відповідний персональний чи корпоративний акаунт.
Для комп’ютерів під керуванням операційних систем, цей акаунт створюється відповідною корпорацією:

Для Windows це Microsoft акаунт для персонального користування чи акаунт Office 365 для корпоративного рішення.

Для Android це Google акаунт, який також може бути персональним чи корпоративним.

Для  систем Mac це акаунт від корпорації Apple

Співіснування персональних та робочих акаунтів

Історія змінень підходів для роботи з електронною поштою має деякі етапи:

  1. Робота з поштою через спеціальний додаток, якій встановлювався на комп’ютер окремо, або той, який був вбудований у систему по замовчанням. 
  2. Робота з поштою через веб-браузер.

На початку існування електронної пошти перший варіант був майже безальтернативним для користувача. По мірі розвитку можливостей браузерів переважним ставав другий варіант роботи з поштою. І він був достатнім для роботи з однією скринькою.
Але сьогодні, коли у користувача зазвичай є декілька пристроїв з різними операційними системами, неодмінно існує багато акаунтів різного призначення, знову повертається перший варіант роботи з поштою. Причому він доступний і на стаціонарному комп’ютері, і на мобільних пристроях. 

У співіснуванні кількох адрес при такому підході немає жодних проблем:
Можна встановити MS Office та у програмі Outlook підключити до десятка своїх робочих та персональних акаунтів призначених для спілкування з різними типами абонентів. Кожен з акаунтів в цій програмі буде синхронізувати всі свої папки, в яких можна зручно переглядати та впорядковувати свою пошту. Так само незалежно будуть синхронізуватися події календарів та контакти. Також ця програма дозволить переглядати та знаходити всі адреси користувачів обох організацій окремо. Буде існувати можливість, при потребі, переміщувати всі вказані елементи з одного акаунту до іншого.

Аналогічні, але трохи менші можливості має програма “Пошта” у Windows 10.

Всі програми MS Office також дозволяють під’єднання декількох акаунтів.

Все вказане (і встановлення Outlook чи Teams та інших програм, і під’єднання акаунтів до інших програм) є доступним, як на стаціонарних (встановлених на ПК) так і на мобільних пристроях Android чи iOS. Для цього просто треба додати синхронізацію відповідних акаунтів.

Тому налаштування будь-якого пересилання листів, або пошуків варіантів синхронізації акаунтів, є на сьогодні не тільки зайвим але й шкідливим, оскільки не дає змогу зручно розрізнити походження тих чи інших листів, сповіщень календаря, інших сервісів, контактів різного спрямування. І найважливіше – використовувати одночасно переваги кожного з наданих різними провайдерами чи організаціями акаунтів, встановлюючи корисні програми з під кожного акаунту незалежно. Тобто скористатися магазинами програмового забезпечення.

Програмове забезпечення та магазини

Функціональні можливості комп’ютеру не пов’язані безпосередньо з особливостями операційних систем. Для надання можливостей комп’ютеру по опрацюванню різних типів даних використовуються окремі програми, які встановлюються під конкретною операційною системою. Програми можуть носити безоплатний характер (free software) або бути платними (proprietary software).
Будь-яка система зазвичай поставляється з певною кількістю програм для роботи з найбільш простими та необхідними користувачам типами даних: текстовими, графічними, мультимедіа, тощо.
Звичайно, зрозумілою є перевага безоплатного програмового забезпечення, але для надійної професійної роботи часто треба придбати необхідне програмове забезпечення, відповідальність за роботу якого несе та чи інша компанія.
Зростання вірусних загроз та загроз персональним даним сьогодні приводить до появи великої кількості шкідливих програм. Відрізнити шкідливий софт від корисного звичайний користувач невзмозі. Тому сьогодні стандартом розповсюдження програмового забезпечення є використання корпоративних магазинів. Програмове забезпечення, яке завантажується з магазину вже пройшло професійну перевірку не відсутність шкідливого вмісту фахівцями відповідної корпорації. Це дозволяє значно знизити ризики використання комп’ютерів.
Для безпечного використання, а також придбання програмового забезпечення через відповідний магазин, необхідним є відповідний акаунт. 
Тому сьогодні користувач повинен створити собі персональний, або замовити корпоративний акаунт. За допомогою такого акаунту користувач отримує доступ до відповідного магазину програмового забезпечення:

Магазини та ПО
Магазин від Microsoft (Microsoft Store) – для використання на пристроях під Windows 10.

Магазин від Google (Google Play) – для використання на пристроях з Android.

Підтримка від Apple (App Store) – для використання на пристроях від Apple.

Хмарні сервіси
Ліцей інформаційних технологій користується хмарними сервісами від провідних компаний:
Microsoft – Office 365
та
Google – G Suite.

Стандартні браузери

Робота хмарних сервісів в основному відбувається через браузери.

Велика кількість браузерів, що існують на ринку послуг робить процес користування достатньо складним. Тому треба знати які браузери вважаються стандартними, тобто такими, на справну роботу під яким, працюють розробники.

Такими є Internet Explorer та Edge від Microsoft, Chrome від Google, Mozilla Firefox, Safari від Apple.

На мобільних пристроях та планшетах для роботи сервісів замість браузеру використовуються додатки, що встановлюються з відповідних магазинів.

Google або Microsoft?

Ми детально працювали над цим питанням для ефективної роботи нашого закладу.

Наші висновки:

  1. Хмарні корпоративні рішення від Microsoft (Office 365) чи Google (G Suite) більше ніж достатні для побудови сучасної системи комунікацій, навчальної роботи та роботи із документами закладу освіти.
  2. Сервіси, що надаються безкоштовно для закладів освіти повноцінні. На даний час немає основ для побоювань про їх перехід на платну основу.
  3. В кожному з вказаних пакетів є платні сервіси, що розширюють можливості рішення. Ці сервіси заклад може замовити додатково при бажанні. Системи чітко розмежовують платну та безоплатну складові.
  4. Обидві системи стрімко розвиваються та збагачуються новими можливостями та сервісами та мають значний контент для реалізації виключно освітніх потреб закладу.
  5. У зв’язку із введенням в дію GDPR (General Data Protection Regulation) – вимог до захисту персональних даних громадян Євросоюзу, в кожному з пакетів з’явився розділ адміністрування по перевірці виконання вимог законодавства.

Ми використовуємо обидва рішення у зв’язку із тим, шо існують деякі переваги у кожному з них, однак ми віддаємо перевагу рішенню Office 365 від Microsoft, як тому, що більш відповідає нашим потребам.

Деякі застарілі статті (продукти змінюються дуже швидко), що містять подібні аргументи можна знайти в Інтернеті:

От Google Apps к Office 365: почему моя компания отказалась от Google

Google или Microsoft?

Google_Apps_vs_O365

Наші аргументи за рішення від Microsoft пов’язані найперше з наявністю :

  1. Локальних (нехмарних) додатків для рішення та можливість повноцінної синхронізації всіх хмарних ресурсів та ресурсів на локальному сервері.
  2. Єдина система захисту локальних та хмарних ресурсів – антиспам та антивірус, система Windows Hello.
  3. Системи адміністрування за допомогою PowerShell – стандартної для адміністраторів операційних систем Windows.
  4. SharePoint online – найкраща та найпотужніша на сьогодні система на якій можна побудувати повноцінний документообіг та систему комунікацій.
  5. Skype для бізнесу – найкраща на сьогодні система проведення вебінарів, конференцій, вебтрансляцій для від 250 (вебінар) до 10000 (вебтрансляція) учасників.
  6. Повноцінної система мобільних додатків на всіх типах пристроїв та операційних систем, яка має свою власну систему для побудови хмарних додатків PowerApps.
  7. Найпотужніших сучасних засобів програмування – Visual Studio та Unity з можливістю побудови застосунків будь-якого типу та під будь-яку операційну систему чи пристрій, на будь-якій сучасній мові програмування.
  8. Відпрацьована за не один десяток років система Microsoft Exchange – синхронізації пошти, календарів, тощо. Можна переглянути як пропонувалося ще на початку 2000 використовувати цю систему для тайм-менеджменту Глебом Архангельським.
  9. Представництво Microsoft в Україні та повноцінна служба підтримки рішення на російській (з 9:00 до 18:00) та англійський мові (7/24).

Некомпетентні люди поширюють чутки про платність таких ресурсів для освіти. Стверджуємо, що це не так. Звичайно не всі ресурси надаються безкоштовно, але те що може отримати заклад безкоштовно більш ніж достатньо для побудови повноцінної корпоративної інформаційної системи. Ми можемо не тільки показати, як це працює, але і допомогти нашим партнерам налаштувати власні безкоштовні ресурси.
Приєднуйтесь! 

Office 365 безкоштовно

Office 365 для навчальних закладів

Для знайдення такої інформації достатньо зробити простий пошук по ключовим словам, наприклад:

Office 365 для освіти

Office 365 для всього навчального закладу

Office 365 безкоштовно

Для цього треба:

Зареєструвати навчальний заклад на пробну версію (30 днів)

Ось так виглядає початок реєстрації:

Ви повинні продумати і ввести дійсні правильні данні про заклад:

За цей час (30 днів) підтвердити освітній статус закладу.

Налаштувати рішення для свого закладу.

Відправити підписаний договір в Microsoft та отримати затверджений.

G Suite безкоштовно

G Suite для навчальних закладів

Для знайдення такої інформації достатньо зробити простий пошук по ключовим словам, наприклад: G Suite for education

Нажаль України немає в переліку країн, заклади, яких підтримуються Google, але українська мова звичайно підтримується в інтерфейсі користувача.

G Suite for Education (Online) Agreement

G Suite Technical Support Services Guidelines

Администратор G Suite Справочный центр

G Suite Enterprise for Education

Початок роботи з G Suite

Запитання про G Suite for Education

Форуми продуктів Google

Робота з csv-файлами скачаними з відкритих джерел

Як відкрити файл скачаний з відкритого джерела даних в Інтернет:

Один з розповсюджених відкритих форматів даних csv-формат. Файл такого типу це звичайний текстовий файл де в кожному рядку містяться данні таблиці, що розділені “,” – комою або іншим роздільним знаком (у російсько-українськомовному стандарті “;” – точка з комою). Проблеми відкриття пов’язані з тим, що у звичайному текстовому файлі не вказується а ні його кодування, яке частіше за все чи “ANSI” чи “UTF-8”, а ні роздільний знак, який частіше за все “,” – кома чи “;”- точка з комою.

Для відкриття *.csv таблиці для зручного перегляду після скачування з відкритих джерел Інтернету можна застосувати один з варіантів:

Перший варіант:
– Відкриваємо Excel, створюємо нову книгу та переходимо до закладки “Данні” та пункту меню “З текстового файлу або CSV-файлу”


– Обираємо відповідний файл для імпорту  – відкривається діалог імпорту


– В першому стовпці обираємо кодування “65001: Юнікод (UTF-8)” – найбільш поширене або інше, якщо данні виглядають нечитаємими.


– В другому стовпці обираємо роздільник “,” – кома.
– Перевіряємо, щоб данні відображалися правильно та натискаємо “Завантажити”.

Другий варіант:
– Відриваємо вказаний файл у застосунку для створення текстових файлів “Блокнот” – Notepad.
– За допомогою меню “Зберегти як” перевіряємо кодування файлу: це може бути “ANSI”, “Unicode”, “Unicode”, “UTF-8”.

А потім зберігаємо файл у потрібному форматі. Зауваження: При збереженні csv-файлу за допомогою блокноту за помовчанням файл зберігається з розширенням *.txt. Щоб запобігти цьому треба обрати в списку “Save as type” – “All Files” –  в такому разі блокнот не змінює розширення зберігаємого файлу.


– Excel за подвійним кликом відкриває csv-файл правильно лише при відповідності – ANSI-кодування, роздільник “;” (при російських чи українських налаштуваннях MS Office) та роздільник “,” (при англомовних налаштуваннях MS Office).
– Таким чином, зберігаючи у відповідному кодуванні та з відповідним роздільним знаком можна досягти того випадку, коли Excel відкриє відповідний файл без помилок без застосування процедури імпорту.

Створення та участь у корпоративних вебінарах Teams

Відповідно договору та ліцензій Office 365 від Microsoft для викладачів та учнів ліцею та освітян Дніпра існує можливість безкоштовно використовувати весь набір сучасних освітніх інструментів. Відповідно до законодавства України викладач має академічну свободу та застосовує на свій розсуд необхідні інструменти для реалізації освітньої задачі. Але існують деякі загальні принципи віддаленої роботи:

  1. Аутентифікація учасників освітнього процесу. Це означає, що викладач та учні повинні мати корпоративні освітні акаунти, які би дозволяли без додаткових запитань та перевірок мати уявлення з ким спілкуються, чиї завдання перевіряють.
  2.  Відповідно до законодавства, при реєстрації у освітньому середовищі, який пропонує заклад, учні та їх батьки погоджують:
    – використання персональних даних для участі у освітньому процесу закладу. Основні вимоги до погодження: заклад повинен надати інформацію про те де, хто, які данні зберігає, з якою метою використовуються данні та як їх можна відкликати (тобто знищити раніше передані персональні данні).
  3. Також заклад повинен розробити, а здобувачі освіти та їх батьки погодити виконання умов академічної доброчесності. В умовах невірного розуміння задач освітнього процесу та бюрократичних спроб надати оцінці загальнодержавне значення та розглядати оцінку, як можливість отримати пільги та матеріальні заохочення, склалося невірне розуміння вказаного поняття. Склалося уявлення про карні та примусові заходи, які ніби то повинен вводити заклад освіти, поліцейські функції надзору та примусу з боку викладачів. Насправді, основною зацікавленою особою у дотриманні цих правил є здобувач освіти. Саме від того, чи виконує він ці вимоги, залежить його подальшій успіх.
  4. Наявність у закладу корпоративного освітнього середовища, яке дозволяє реалізувати  освітні задачі у відділеному або змішаному режимі. Спроби створити “кабінети” учня або батьків, глобальні – на рівні країни або областей електронні “щоденники”, “журнали”, тощо, свідчать про повне нерозуміння мети освітнього процесу. Корпоративне освітнє середовище це не кабінет, а інструментарій. Кабінети громадян покликані зменшити навантаження на мешканців при виконанні рутинних бюрократичних операцій та зберегти час громадян. Корпоративне середовище закладу повинно надати учню засоби освіти та саморозвитку для виконання освітніх задач та набуття корисних навичок. 
  5. Частиною корпоративного освітнього середовища повинна бути Learning Management System (LMS) система управління навчанням. Така система дозволяє оцінювання виконання завдань учнями, підведення підсумків, атестації, тощо.
  6. Наступною частиною корпоративного середовища повинні бути засоби комунікації, які дозволять проводити ефективне спілкування між учасниками освітнього процесу. 

Основним засобом комунікації та віддаленої роботи для учнів ліцею та його підготовчих курсів є Microsoft Teams. Який найкраще (на сьогодні) дозволяє проводити відділений освітній процес.

Для використання цієї можливості необхідно отримати корпоративний акаунт у просторі dlit.dp.ua (для співробітників та учнів Ліцею) або у освітньому просторі міста dnepredu.dp.ua (для працівників освітніх закладів міста).

Утворити новий вебінар (буде необхідно ввійти до свого корпоративного акаунту).

Увага! Мова діалогу утворення вебінару визначається мовними налаштуваннями вашого комп’ютера.

  1. Обрати часовий пояс де буде проведено вебінар.
  2. Визначити, хто буде проводити вебінар як доповідач
  3. Визначити, хто має право приєднатися до вебінару
  4. Дати назву та визначити сповіщення вебінару
  5. Утворити вебінар, отримавши посилання, яке може бути відіслано із запрошенням або розміщене на вебсторінці.

Приєднання до наради Teams

Підключення корпоративного акаунту до мобільних пристроїв

Підключення корпоративного акаунту до мобільних пристроїв (Android, iOS) може відбуватися двома шляхами:

  1. Приєднання акаунта.
  2. Налаштування окремого застосунку придбаного чи безкоштовно встановленого з магазину застосунків відповідної системи.

Посилання до офіціальної інструкції

Однак треба мати на увазі, що мобільні пристрої мають безліч версій та оболонок відповідного виробника. Тому конкретні дії можуть бути трохи відмінні. В останніх версіях операційних систем підключення відбувається повністю автоматично, але інколи автоматичні налаштування трохи відрізняються від необхідних. Наводимо скріни налаштувань на доступних нам пристроях (телефонах та планшетах):

Телефон на Android

Налаштування на iPad

Відео про налаштування  – Зауваження: обирати тип акаунту: Exchange або Корпоративний

Правила простого тексту

Якщо потрібно зберегти невелику текстову інформацію, то краще за все використовувати легкі програми ведення та збереження тексту типу стандартного Блокноту (Notepad). Файл такого типу зазвичай мають розширення *.txt.
Зазвичай файл, який зберігає така програма не містить ніякого оформлення – виділення (тип та розмір шрифту). Але і в такому текстовому файлі можуть міститися деякі знаки форматування, наприклад: знак табулятора (клавіша Tab), знак абзацу (клавіша Enter), розрив строки (Shift+Enter) та інші.
Також треба знати, що символи тексту кожного такого файлу зберігається в певному кодуванні, наприклад:
ASCII

Windows-1251

Юнікод (UTF-8)

А також багато інших.

Увага! Не бажано використовувати такий формат для складного тексту. Для цього існують редактори розширеного форматування тексту. Вони зберігають документи в інших форматах, наприклад: *.rtf, *.docx, тощо.

Правила набирання тексту:

  • Не використовувати текст та назви файлів введені в режимі Caps Lock (такі пости вважаються розовою на підвищених тонах);
  • Розділові знаки не відриваються від попереднього слова та відокремлюються пробілом від наступного;
  • Вирівнювання тексту пробілами – зайве витрачання часу (використовуйте редактори розширеного форматування)
  • Правила введення тире (більш довге “–”) відокремлюється пробілом з обох сторін, та дефісів (коротке “-“) не відокремлюється пробілами.
  • Текст з кирилицею краще зберігати у кодування Юнікодом UTF-8.
  • Нажаль виникають складності з апострофом. Для правильного UTF: (’), по замовчанню національної розкладки (‘), часто використовують невірні знаки: лапок (“), зворотного (`).
  • Недопустиме використання схожих за написом символів інших мов, таких як, наприклад “і”, “с”, “о”, тощо. Особливо негативною є така практика при введенні прізвищ та імен, а також email – електронних адрес.
  • а також інші.